Raakt jouw hoofd ook overspoeld? In deze post-corona tijd raakt mijn hoofd steeds voller. De wereld heeft net geforceerde rustmomenten achter de rug. Plotseling werd de handrem op ons normale leven aangetrokken. En nu alles weer gaat lopen en het leven weer in de haast-modus komt, moeten wij onszelf eraan herinneren om ook relaxmomenten te pakken voor onszelf. De perfecte manier om je hoofd even leeg te maken, is door een mindfulness training te volgen. 

Mindfulness, dus. Is dat niet zo’n zweverig concept voor spiri-wiri’s? Helaas heerst er een bekende misvatting dat mindfulness iets zweverigs zou zijn; iets wat zeker niet voor iedereen is weggelegd. Dit is niet het geval. Sterker nog, het is een wetenschappelijk bewezen techniek die je helpt een gelukkiger leven te leiden. Het wordt ingezet om jezelf los te maken van een overmaat aan stress en drukte. En er zijn gelukkig mindfulness trainingen die dit (zoals wij Nederlanders het meestal het fijnst vinden) volledig no-nonsense aanvliegen. 

Waarom een training in mindfulness volgen?

Mindfulness is een mooie tool om weer tot jezelf te komen; om je gedachten even tot stilstand te brengen; om jezelf ruimte te geven. Een manier om even van de snelweg van het leven af te gaan en in alle rust te gaan toeren. Het wordt vaak beschreven als “leven in het nu”. Door middel van mindfulness cursussen leer je je van je huidige omgeving, omstandigheden en gevoelens bewust te worden. Je leert alles er te laten zijn, in alle rust. Mindfulness wordt gebruikt als techniek om stress en negatieve gedachten te verminderen. Het is een levensstijl die zich richt op de oorzaak van de stress en negatieve gedachten, in plaats van het bestrijden van de symptomen ervan.

Het belang van mindfulness in de huidige wereld

Het kan soms moeilijk zijn om mindfulness in de praktijk te brengen, al helemaal als je dit nog nooit (bewust) geoefend hebt. De wereld om ons heen zit vol afleiding en redenen om je druk te maken. Als het je lukt om even je laptop of telefoon weg te leggen, wordt je aandacht toch weer teruggetrokken naar de volgende notificatie. Iemand wil je weer spreken of iets heeft weer jouw aandacht nodig. De tientallen punten op je to-do lijstje dwarrelen door je gedachten, terwijl je nadenkt over wat je gaat eten en je je herinnert dat je een afspraak bij de tandarts hebt.

Waar je hierin erg op moet passen, is dat je de mooie momenten van je leven niet mist. Mensen zeggen vaak “pas maar op, de dag is zo weer voorbij!”. Het is van tevoren bijna niet voor te stellen hoe snel sommige dagen of momenten voorbijvliegen. Toch gebeurt het vaker dan je denkt. Vaker dan je je realiseert. Het is makkelijk om geleefd te worden en om mee te gaan met de golven van het leven, maar sta je dan wel echt stil bij alle mooie dingen die het leven te bieden heeft? 

Je ziet dat mindfulness bij steeds meer mensen in hun leven een rol speelt. Het wordt ook steeds vaker ingezet als manier om te leren omgaan met stress. Door mindfulness een plek in je leven te geven leer je om even stil te staan in een wereld die als maar door raast. Het is niet voor niets dat deze Engelse quote zo vaak gebruikt wordt: “Yesterday is history, tomorrow is a mystery, and today is a gift. That is why it is called the present!

Voordelen van training in mindfulness

Wanneer je de lessen en technieken uit een cursus mindfulness toepast, ga je dit op veel vlakken van je leven merken. Het heeft over het algemeen een effect op hoe je omgaat met wat het leven brengt. Een mindfulness cursus kan de volgende werkingen op jouw leven hebben:

  • Minder stress: focus op het nu en laat de negatieve aandachttrekkers naar de achtergrond verdwijnen;
  • Betere emotionele balans: neem meer controle over je emoties;
  • Beter omgaan met het nemen van beslissingen: door je hoofd leeg te maken is er ruimte om betere, doordachte beslissingen te nemen;
  • Beter focussen en een hogere concentratie: in een cursus mindfulness leer je de razende gedachten tot stilstand te brengen en kan je je focussen op wat er nu moet gebeuren;
  • Beter slapen: minder dwalende gedachten en minder piekeren;
  • Creatiever worden: ruimte in je hoofd om de mooie en leuke aspecten te ontdekken;
  • Gelukkiger leven: ruimte om te genieten!

Hoe pas ik mindfulness training zelf toe?

Misschien denk je nu: hoe krijg ik mijn hoofd leeg? Eén van de basisoefeningen (en daarbij direct de bekendste), is om je te focussen op je ademhaling. Hierbij breng je je aandacht actief naar een beweging in je lichaam en sijpelen andere gedachten weg. Zelfs dit kan vaak moeilijk zijn. Je bent toch snel weer afgeleid door alle gedachten die om aandacht vragen. Dit is niet erg, want hoe kan je je hoofd leeg maken? Door je bewust te zijn van die terugkomende gedachten. Zo kun je je focus terugbrengen naar je ademhaling. Belangrijk hierbij is dat je jezelf niet straft wanneer je aandacht afglijdt. Dit is normaal en hoort bij het proces. Je zal merken dat het steeds makkelijker wordt om die afleidingen te weerstaan en je aandacht in het nu te houden.

Mindfulness als gewoonte

Maak van mindfulness momenten een gewoonte in het dagelijkse leven, bijvoorbeeld door mindfulness oefeningen te doen. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Meestal begint een nieuwe, gewenste “gewoonte” heel bewust, maar is het moeilijk om het vol te houden. Zelfs wanneer het je helpt of je positiever in het leven laat staan. Wat hierin belangrijk is, is om een regelmaat op te bouwen. Dat doe je bijvoorbeeld door het aan een andere gewoonte te koppelen. Als ik heb ontbeten, dan pak ik standaard een moment voor mindfulness. Zo maak ik er routine van.

Om je verder te helpen kan je ook mindfulness trainingen volgen. Hierin leer je een prachtige basis aan, waarop jij kunt verder bouwen. Het draagt bij aan het onthaasten van en focus leggen op jezelf en jouw belevingen. Uiteraard kan je niet verwachten dat je na de eerste les van de mindfulness training meteen al een master yogi bent, maar het geeft je wel de tools om met kleine stappen voor een bewuster leven te kiezen. 

mindfulness training

Mindfulness trainingen volgen: welke raad ik aan?

Er zijn mooie cursussen ontwikkeld om je te helpen in de wereld van mindfulness. Hierin kan je eindeloos doorzoeken en dan vind je een heel breed aanbod aan verschillende soorten trainingen en tips om je hoofd leeg te maken. Vaak is het moeilijke dan ook om een passende cursus te vinden die aansluit bij jouw wensen en jouw leven. Het is jammer als je heel wat geld uitgeeft aan een cursus waar je na afloop weinig mee doet. De kunst zit hem er juist in dat je na de mindfulness training een gewoonte maakt van mindfulness in het dagelijkse leven.

Mindfulness training van de Happy With Yoga Academy

Een hele mooie no-nonsense cursus in mindfulness is die van de Happy with Yoga Academy. Deze is ontwikkeld voor iedereen die zich wil verdiepen in deze wereld. Deze mindfulness cursus centreert zich rondom het idee dat het inbrengen van mindfulness als een gewoonte in het dagelijkse leven ook op een makkelijke, toegankelijke manier kan. En ook met een kleiner budget!

Hoe de training in mindfulness eruitziet

De cursus is opgebouwd uit 8 weken waarin iedere week een nieuw aspect van mindfulness wordt behandeld. Zo krijg je geleidelijk aan een mooie basis in mindfulness. Iedere dag krijg je een mailtje met een nieuwe uitleg en een nieuwe oefening die je die dag kunt toepassen. De oefeningen duren maximaal 30 minuten en zijn hiermee redelijk goed in te plannen in de gemiddelde drukke dag. Ook niet onbelangrijk: je krijgt praktische tips die jou helpen van mindfulness een gewoonte te maken.

Verder biedt deze mindfulness training video’s en audiobestanden die je digitaal, vanuit huis kunt volgen. Als je echt wilt uitschakelen, kan je zelfs de audiobestanden downloaden en jezelf zonder internetverbinding storten op de training in mindfulness.

Deze cursus komt ook met een bonusmodule waarin je leert mindfulness toe te passen op het werk. Daar brengen we immers veel tijd door en het is een plek waar (veel) stress ontstaat. Deze extra module van de mindfulness training gaat daar iets gerichter op in en geeft ook praktische tips en oefeningen die je op het werk kunt toepassen. Als kers op de taart heb je –nadat deze acht weken voorbij zijn – onbeperkt toegang tot de inhoud en updates van deze mindfulness cursus. Zo kan je altijd terugkomen op deze basis en de lessen en oefeningen opnieuw volgen. 

Voor wie is deze cursus mindfulness?

Deze mindfulness training van de Happy with Yoga Academy is geschikt voor mensen die geen tot aardig wat ervaring met mindfulness hebben. Het geeft fundamentele informatie met veel inzichten en focus op het toepassen van wat je leert in het “gewone” leven. Zo kun je er echt een gewoonte van maken. Hierdoor kan je zowel als beginner als iemand met meer ervaring genoeg moois uit de cursus halen. Kortom, dit is dé cursus voor degenen die zich op een laagdrempelige manier (meer) in mindfulness willen verdiepen!

Ik wil deze mindfulness cursus kopen!

Wil je de mindfulness training kopen? Dat kan ik zeker aanraden. Nu vraag je je waarschijnlijk af wat de investering hiervoor is. Al dit moois kost je op dit moment slechts €47,-. Een hele kleine prijs voor een hele mooie uitkomst. Deze cursus van de Academy Happy With Yoga zal je leven namelijk echt mooier maken en jou als persoon een stuk gelukkiger. Ik zou zeggen: ga ervoor, dit is je kans!

2 Comments

Leave a Reply